+ Yorum Gönder
Öğrenci odası ve Soru (lar) ile Cevap (lar) Forumunda Kafiye ve redif ile ilgili alıştırma soruları Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    Kafiye ve redif ile ilgili alıştırma soruları









  2. Leyla
    Devamlı Üye





    kafiye ve redif ile ilgili alıştırma soruları


    kafiye ve redif ile ilgili alıştırma soruları ile bilgi


    AFİYE (UYAK)


    Şiirde dize sonlarında kullanılan aynı ya da benzer seslere kafiye denir. Benzer seslerin sayısına göre dört grupta incelenir.

    Yarım Kafiye
    Dize sonlarında tek ses benzeşiyorsa yarım kafiye oluşur.
    Yandırdın gönlümü aldın keman kaş
    Gösterdin zülfünü, eyledin bir hoş
    dizelerinde, sonda bulunan “kaş” ve “hoş” sözcüklerinin sonundaki “ş” sesleri, yani tek ses benzeşiyor; öyleyse burada yarım kafiye vardır.

    Tam Kafiye
    Dize sonlarında iki ses benzeşiyorsa, tam kafiye kullanılmıştır.
    Ürperme veren hayale sık sık
    Her bir kapıdan giren karanlık
    Çok belli ayak sesinden artık
    dizelerinin sonunda kullanılan altı çizili “ık” sesleri, iki sesten oluştuğundan tam kafiye oluşturmuştur.
    Bazen dize sonunda uzun okunan tek ünlü benzerliği olabilir. Arapça ve Farsça sözcüklerde görülen uzun ünlüler iki ses değeri taşır. Yani tam kafiye oluşturur.
    Bir mısra işittim yine ey şah-ı dilarâ
    Bir hoşça da bilmem ne demek istedi ammâ
    dizelerinde altı çizili “â” sesi iki ses değeri taşıdığından beyitte tam kafiye kullanılmıştır.
    Sakin koyu, şen cepheli kasrıyla Küçüksu
    Ardında yatan semtinin ormanları kuytu
    dizelerinde ise dize sonlarındaki “u” sesleri uzun olmadığından yani tek ses değeri taşıdığından dizelerde yarım kafiye vardır.

    Zengin Kafiye
    İkiden fazla ses benzerliğine dayanan kafiyedir.
    Her tarafta yükseklik, her tarafta ıssızlık
    Yalnız, arabacının dudağında bir ıslık
    dizelerinde dize sonlarındaki “lık” sesleri ikiden fazla olduğundan, zengin kafiye oluşturmuştur.
    Bazı dizelerde dizelerden birinin sonundaki sözcüğün tamamı diğerinin sonundaki sözcüğün sesleri arasında bulunabilir. Buna tunç kafiye denir. Tunç kafiye zengin kafiyenin bir çeşididir.
    Ay geçer yıl geçer uzarsa ara
    Giyin kara libas yaslan duvara
    dizelerinde birinci dizenin sonundaki “ara” sözü, ikinci dizenin sonundaki “duvara” sözünün sesleri içindedir; yani tunç kafiye oluşturmuştur.

    Cinaslı Kafiye
    Yazılışları aynı, anlamları arasında hiçbir ilgi bulunmayan sözcüklerin dize sonlarında kullanılmasıyla oluşan kafiyedir.
    Dönülmez akşamın ufkundayız, vakit çok geç
    Bu son fasıldır ey ömrüm, nasıl geçersen geç
    dizelerinde sonda bulunan “geç” sözcüklerinin sesleri aynıdır. Ancak birincisi “erken” sözünün karşıtı, diğeri ise “geçmek” fiilinin emir çekimidir. Dolayısıyla anlamları arasında hiçbir ilgi yoktur; cinaslı kafiye oluşturmuştur.

    REDİF

    Dize sonlarında aynı sözcüklerin ya da aynı ses ve görevdeki eklerin kullanılmasıyla oluşur. Bu, daima kafiyeden sonra gelir. Hatta bazen dize sonunda kafiye hiç bulunmaz, ses benzerliği redifle sağlanır.
    Bu ıslıkla uzayan, dönen, kıvrılan yollar
    Uykuya varmış gibi görünen yılan yollar
    dizelerinde “yollar” sözü iki dizede de kullanılmış; dolayısıyla redif olmuştur. Ondan önceki “kıvrılan” ve “yılan” sözcüklerindeki “ılan” sesleri ortak olduğundan zengin kafiye oluşmuştur.
    Ey köyleri hududa bağlayan yaslı yollar
    Dönmeyen yolculara ağlayan yaslı yollar
    dizelerinde “yaslı yollar” sözcükleri aynı olduğundan rediftir “bağlayan” ve “ağlayan” sözcüklerinde ise “bağla-", “ağla-" sözcüklerindeki “-an” ekleri sıfat-fiildir. Hem sesleri hem görevleri aynı olan bu ekler, “y” kaynaştırma harfleriyle beraber redif olur.
    Bazen dize sonlarındaki eklerin sesleri aynı, görevleri farklı olabilir; bunlar redif sanılmamalıdır.
    Bir noktada birleşmiş vatanın dört bucağı
    Gurbet çeken gönüller kuşatmıştı ocağı
    dizelerinin sonundaki “bucağı” ve “ocağı” sözcüklerindeki “ı” eklerinin görevleri farklıdır. Birincide iyelik eki olan bu ek diğerinde hal ekidir, dolayısıyla redif oluşturmamıştır, “cağı” sesleri zengin kafiye oluşturmuştur.

    KAFİYE ÖRGÜSÜ

    Dörtlüklerde birbiriyle kafiyeli dizeler değişik şekillerde dizilir. Bu dizilişe kafiye örgüsü denir. Üç grupta incelenir.

    1. Çapraz Kafiye
    Dörtlüğün birinciyle üçüncü, ikinciyle dördüncü dizelerinin kendi arasında kafiyeli olmasıdır. Aşağıdaki şiirin birbiriyle kafiyeli dizelerini aynı sembolle gösterirsek daha kolay anlaşılır:


    Bağından her güzel bir gül seçerdi T.K. Redif ____ a
    Bundan mı sarardın, soldun, ey gönül T.K. Redif ____ b
    Kadınlar geçerdi, kızlar geçerdi T.K. Redif ____ a
    Bir zaman aşk için yoldun ey gönül T.K. Redif ____ b

    Görüldüğü gibi dörtlükte birinci dizeyle üçüncü dize, ikinci dizeyle dördüncü dize kafiyelidir. Bu, çapraz kafiye düzeni demektir.

    2. Düz Kafiye
    Dörtlüğün birinci dizesiyle ikinci, üçüncü dizesiyle dördüncü dizelerinin kendi arasında kafiyeli olmasıdır.
    HTML Kodu:

    Nice günler bu şeametli ölüm T.K.____ a
    Oldu çok kimseye bir gizli düğüm T.K.____a
    Nice günler bakarak dalgalara T.K. Redif ____b
    Dediler: “Uğradı Leyla nazara T.K. Redif ____b

    3. Sarma Kafiye
    Dörtlüğün birinciyle dördüncü, ikinciyle üçüncü dizelerinin kafiyeli olmasıdır.
    Kod:

    En son Bektaş Ağa çöktü diz üstü T.K____a
    Titrek elleriyle gererken yayı T.K. Redif____b
    Her yandan bir merak sardı alayı T.K. Redif____b
    Ok uçtu, hedefin kalbine düştü T.K.____a

    Bu tür bir kafiyelenme Halk şiiri ve Divan şiirinde görülmez Halk şiirinde koşma tipi kafiye, mani tipi kafiye gibi kafiye örgüleri vardır. Divan şiirinde ise gazel, mesnevi, rübai tipi kafiyelenme görülür





+ Yorum Gönder


Hızlı Cevap Hızlı Cevap


:
kafiye ve redif soruları ve cevapları,  redif kafiye soruları ve cevapları klasik