+ Yorum Gönder
Sağlık Merkezi ve Sağlık - Genel Konular Forumunda Dengeli ve düzenli beslenmek neden önemlidir? Konusunu Okuyorsunuz..
  1. By_Muhammet
    Devamlı Üye

    Dengeli ve düzenli beslenmek neden önemlidir?








    Dengeli ve düzenli beslenmek neden önemlidir?
    Dengeli Beslenme, daha uzun yaşamak, genç kalabilmek insanların hep ilgisini çekti ve bunların beslenme ile olan ilişkileri beslenme bilimini oluşturdu. Beslenme ve sağlık bilimlerindeki gelişme birçok yeni kavram ve tarzlar ortaya koydu.Özellikle de gelişmiş ülkelerde sağlıklı beslenme konusunda araştırmaların sürmesi ve neredeyse hergün beslenme bilimine ait yeni yeni öneriler açıklanması artık kafaları karıştıracak hale geldi. Bunun sonucunda ise kalsiyum katkılı sütler, az yağlı ürünler, düşük kalorili yiyecekler, enerji veren içecekler gibi birçok ürün ortaya çıktı.








  2. Ziyaretçi





    Dengeli ve Düzenli Beslenme Nedir?

    Yaşamın devamlılığı için en önemli işlev olan beslenme, toplumumuzda fazla üzerinde düşünülmeyen ve genel ruh ve beden sağlığımıza olan etkileri göz ardı edilen bir konudur.
    Çocuklukta kazanılan alışkanlıkların ömür boyu devam ettiği ve damak zevkinin alışkanlıklara bağlı olduğu bir gerçektir. Bu nedenle gerek yetersiz ve tek yönlü gerekse aşırı beslenmenin çok yönlü zararları göz önüne alınarak hayatımızın sonuna kadar devam edecek dengeli bir beslenme alışkanlığının kazanılması gerekmektedir. Dengeli beslenmenin herkes tarafından bilinen kurallarından bahsedelim:

    Dengeli ve Düzenli Beslenmenin Kuralları

    a) Çok yönlü beslenmeye dikkat etmeliyiz :Bitkisel yiyecek ve içeceklerden bol miktarda hergün alınmalıdır. Bunlar sebze, meyve, hububat,patatestir. Hazırlanırken az yağ ile hazırlanmalıdır. Azda olsa hayvansal ürünlerden de alınmalıdır.
    Protein ,yağlar, karbonhidratlar, vitaminler ve minareler bütün yiyeceğimiz içeceğimiz besin kaynaklarında değişik oranlarda bulunur. Bunun için besin maddelerinin vücuda dengeli olarak alınabilmesi yiyecek ve içeceklerimizin çok çeşit olması ile sağlanır.
    b) Hububat ürünlerinden müsli,ekmek,öğütülmemiş undan yapılan makarna, priniç, bisküvi ve patates gibi besinlerden yemeye özen göstermeliyiz.:
    Bu besinlerin uzun bir süre tok tutacağı için kan şekeri düzeyini dengeler, yüksek kollestrolü düşürür,hazmı kolaylaştırır.Patatesinde faydası çoktur ama yağlı patates kızartması, cips ya da kroket yerine haşlanarak hazırlanan patates tüketilebilir. Püresi de yapılabilir.
    c) Her gün 5-6 defa meyve ve sebze tüketmeliyiz : Sebze ve meyvelerde bulunan bol miktardaki vitamin ve minareler vücudumuz için çok faydalıdır. Her gün çiğ veya haşlanmış sebze ve salata ve 2 porsiyon taze meyve önerilir.Posalı gıdalar olduklarından da ayrıca bir önem taşır.Günde 600 gram meyve ve sebze yememiz bizler için çok önemlidir.
    d) Süt ve süt ürünlerinden her gün, haftada bir kez de balık tüketmeliyiz.: Süt ve süt ürünlerinin az yağlı olanı tercih edilmeli bol bol tüketilmeli, Her gün az yağlı 250 gram süt ve az yağlı 3 dilim beyaz peynir, haftada bir kez balık ve haftada bir kez en fazla 300-600 gram arası et , haftada en çok 3 yumurta ve etsiz yekler tercih edilir.
    Fazla tüketilen et, salam, yumurta vücutta purin, tuz ve kolestrol yükselmesine neden olacağı için zararı büyüktür.
    Süt ve süt ürünleri bol miktarda protein, kalsiyum, potasyum, magnezyum ve daha başka bir çok vitamin içerirler . Özellikle kemiklerin taşı olarak kabul edilen kalsiyumun vücuda alınması için bol miktarda tüketmeyiz.Yani 13-15 yaşa arasında çocukların günlük kalsiyum ihtiyacı 1200 mg’dir.
    e) Gıdalarımızı az yağlı ve yiyeceğimiz yemeklerde az yağ kullanmalıyız:
    Yiyeceğimiz sucuk ve salam çeşitlerinde yağsız olanını seçmeliyiz. Peynirde yağ oranı ise %45’ kadar olanlar terci edilmelidir.
    Tereyağ, margarin yerine ekmeğin üzerine hardal yada salça sürülebilir. Salam yada peynir yerine ise ,taze domates veya salatalık tercih edilebilir. Salata sosları yerine yoğurt kullanılabilir.
    2 yada 3 porsiyon salataya sadece 1 kaşık bitkisel yağ kullanılmalıdır.Fazla yağ kullanılmayacak şekilde pişirilmelidir.Yani yağsız tavada,fırında alimunyum folyeye sararak
    Fazla yağlı yediğimizde kan yağlarımızın yükselmesine ve kalp ve damar hastalığına sebep olur. Günde en fazla 70-90 gram yağ tüketilmelidir.
    f) Yiyeceğimiz besinleri doğru hazırlamaya dikkat etmeliyiz : Uzun süre pişirilmesi, pişen yemeklerin tekrar tekrar ısıtılması , yemek yaparken çok su kullanılması besinlerin vitamin ve madensel maddeler açısından kayba uğramasına neden olur. Izgara, buğulama veya az su ve az yağla pişirilen yemeklerde vitamin kaybı daha azdır.
    g) Şekeri ve tuzu mümkün olduğunca az kullanmalıyız. : Şeker , çikolata pasta ve gofret gibi tatlı besinlerimizden az miktarda alınmalı ve yedikten hemen sonra dişlerimiz fırçalanmalıdır.
    Şeker dişlerin çürümesine, fazla kilo almaya neden olduğundan ve yeterli mineral ve vitaminler içermediğinden fazla miktarlarda alınması tavsiye edilmez.
    Ayrıca şekerli içeceklerden de uzak durulmalıdır. Fazla miktarda alınan tuz ise, yüksek tansiyon, gastrit ve l-mide kanserine yol açabileceğinden alınması tavsiye edilmez.
    Daha çok taze ve az işlenmiş gıdalar yenilmeli; daha az hazır gıdalar (hazır çorbalar, soslar, hazır et ve balık ürünleri ) ve dondurulmuş gıdalar tüketilmelidir.Zira hazır gıdalar daha fazla tuz içerirler.
    Sofra tuzu olarak , günde en fazla 5 gram iyotlu tuz kullanılmalıdır.
    h) Bol sıvı almalıyız : Su maden suyu, şekersiz bitki ve meyve çayları , sulandırılmış meyve suları(konsantre olmayan) ve sebze suları bol miktarda tüketilmelidir.Konsantre meyve suları , limonata ve kolalı içeceklerin içilmemesi, ayrıca siyah çay ve yeşil çay, kahve diyet içeceklerin fazla içilmemesi tasfiye edilir.
    Su vücut ısısını düzelediğinden , özellikle çocuklar , yaşlılar ve spor yapanların bol sıvı almaları ayrıca önemlidir.
    ı) Yemeklerinizi lezzetli ve besin değeri kaybolmayacak şekilde pişiriniz: Işık, oksijen , ısı ve su gıdalarının besleyici değerini azaltırlar. Bu yüzden aşağıda belirtilen kurallara dikkat edilmelidir.

    Dengeli Beslenmek için Kurallar

    Meyve sebzeler taze olarak yenmeli.
    Soğuk ve karanlık yerlerde muhafaza edilmeli.
    Yemeden az önce hazırlanmalı
    Akar suda yıkanmalı ( suya ıslayıp bırakılmamalı)
    Büyük parçalar halinde doğranmalı (mümkünse bıçak yerine elle kopararak )
    Çiğ yenilecekse, hemen sosu ile karıştırılmalı
    Kısa sürede kapalı tencerede pişirilmeli
    Az suda pişirilmeli
    Yemekler piştikten sonra sıcak kalması için ocakta bekletilmemeli, Bırakın soğusun , yeniden ısıtırsınız.
    Yemeklerde bol miktarda taze yeşillik tüketelmeli
    Pişmiş sebze yemeklerinin üzerine doğranan taze çiğ gıdalar besleyici değerini artırır
    Yavaş yavaş ve sindirerek yemeye dikkat ediniz
    Fazla kilolarımıza dikkat edip spor yapmalıyız.





  3. Zarafet
    Üye
    Yeterli ve dengeli beslenen toplumlarda insanlar normal gelişmiştir,. Zeka ve sağlık durumları normaldir. Dengeli beslenmek için yapmamız gerekenler; Günde en az 2 Litre su tüketmeliyiz. Kırmızı eti en fazla haftada bir kere tüketmeliyiz. Balık sebze ve meyve ağırlıklı beslenmeliyiz. Sigara alkol ve her türlü zararlı alışkanlıklardanuzak durmalıyız. Aşırı tuz şeker yağ ve undan uzak durmalıyız.




+ Yorum Gönder


Hızlı Cevap Hızlı Cevap


:
dengeli ve düzenli beslenmek neden önemlidir,  dengeli ve düzenli beslenme nedir,  dengeli ve düzenli beslenme neden önemlidir,  dengeli ve düzenli beslenme nedir ve önemi